A gyöngyfűzés a törzsi kultúrából került át a magukat
modernnek nevező civilizációkba, ám csupán esztétikai céllal. A jobb-rosszabb
minőségű gyöngyből készült bizsukkal Dunát lehetne rekeszteni, bár valóban van
némi hatással a családok költségvetésére. Még mindig olcsóbb beruházni az
alapanyagokra, mint megvásárolni a készterméket.
Arról, hogy eredetileg a gyöngyből készült ékszerek nem kizárólagosan az
esztétikumot szolgálták, hanem a törzsön belüli társadalmi, gazdasági pozíciót
hivatottak jelölni már nem mesél a fáma, pedig e téma köré is lehetne értékes
gondolatokat sorba fűzni. Vannak azonban olyan modern gyöngyfűzők is, akik számára a hobbi egyben hivatás
is, méghozzá kiemelkedő profizmussal, magas fokon gyakorolt hivatás.
Közéjük tartozik például a grúz – még inkább, ahogy népe említi magát georgiai –
Tamuna Lezhava, aki rendszeresen rendez kiállításokat meghökkentően formabontó,
absztrakt ékszereiből. A különböző technikákat ötvöző művésznő alkotásai sokkal
inkább hasonlítanak kisplasztikára, mint ékszerekre, bár tény, hogy abszolút hordhatóak.
Nem éppen egy hétvégi, piaci bevásárlásra, vagy városnéző túrára, hanem sokkal
inkább speciális alkalomra, de maximálisan hordhatóak.
A művésznő merész, független, feltűnő forma és színvilága és témái a maguk
csillogó, ám sohasem közönséges módján egy igazán egyedi, extravagáns stílust
képviselnek. Ha a gyöngyékszerek haute couture kategóriájáról beszélünk, akkor Tamuna Lezhava
mindenképpen a trendteremtő ászok közé tartozik.
Kovács Rhewa Andrea