Nem hivatalos oldal

A fauvizmus irányzatának megismerése – 2. rész

A fauvizmus egy fontos képviselője

A fauvizmus egy fontos képviselője

Amennyiben a fauvizmus kezdetét szeretnénk vizsgálni, akkor mindenképp kiemelt figyelmet kell szentelni a III. Salon d’Automne nevű kiállításnak, ami magyarul Őszi Szalont jelent. Ez a kiállítás a Párizsban megtalálható Grand Palais-ban került megrendezésre, a megnyitásra 1905. október 18-án került sor és nagy várakozások előzték meg a művészeti berkekben. Ezen az érdekes kiállításon 397 művész munkáit állították ki, amelyek között szerepelt például Manet, Renoir, valamint Ingres is. 1625 munka került kiállításra.

 

A fauvizmus szempontjából a tárlat 7-es terme volt rendkívül jelentős, hiszen itt mutatták be a Vadak (Fauves) különböző tagjának harminckilenc művét. Az itt bemutatott festmények alkotóinak nagy része már korábban is kapcsolatban állt egymással, így nem véletlen, hogy ezek a művek egy helyre kerültek. Az itt kiállított művek alkotói között ott volt Henri Matisse, a fauvizmus központi figurája, valamint André Derain, Henri Manguin, Maurice de Vlaminck, Charles Camion, valamint Albert Marquet is. A csoport ebben az időszakban kapta a Fauves, vagyis Vadak nevet.

 

A név kitalálója Louis Vauxcelles kritikus volt. Vauxzelles a Gil Blas nevű folyóiratban, az október 17-én megjelent cikkben nevezte vadaknak azokat a művészeket, akik ehhez a modern festészeti irányzathoz tartoztak. Az mindenképp kijelenthető, hogy a stílus jegyei már korábban is megfigyelhetőek voltak, ám az egységes művészeti arculat ezen a tárlaton jelent meg először, megkezdve ezáltal a fauvizmus nem túl hosszú, de annál jelentősebb útját.